Han har reparert biler i 25 år

Når kundene ringer Chris Erik Tennebekk hos FixBil, møter de en bilmekaniker med 25 års fartstid og en levende interesse for biler.

– Da jeg begynte i lære var det vanlig å reparere bilene vi fikk inn på verkstedet. I dag er det vanligere å skifte delene, sier Tennebekk. Han har jobbet i FixBil siden han begynte i lære som 18-åring, og 25 år senere sitter han som daglig leder ved verkstedet på Skjold.

Tennebekk forteller at det har skjedd mye med bilene i løpet av disse årene.

– Ta bremsene, for eksempel. De slites mye fortere i dag enn tidligere, og grunnen er at det kreves mye mer av bremsene i dag med større og tyngre biler samt mye høyere motoreffekt. Mens det tidligere holdt å skifte bremseklossene, skifter vi i dag like ofte hele skiven, sier han.

LES OGSÅ: Bjørn har bygget FixBil til lavpriskjede i Bergen og omegn

Rimeligere enn merkeverkstedene
Mens verkstedene gjerne tar mellom 1.600 og 2.000 kroner timen, opererer FixBil med en timepris på 1.200 kroner. Den store prisdifferansen mener Tennebekk først og fremst skyldes administrasjonskostnadene.

– Hos oss er det mekanikerne og verktøyet kundene betaler for, mens de på de store merkeverkstedene i tillegg må holde liv i en betydelig administrasjon. Tjenestene vi leverer er med noen få unntak akkurat de samme, og kvaliteten likeså, sier han.

Han forteller at nybileiere også kan komme til dem.

– Det er nok en del bileiere som tror de må bruke merkeverksted for å beholde garantien. Det stemmer ikke. Alle godkjente verksted kan utføre service og reparasjoner uten at det går på bekostning av garantien, så lenge arbeidet utføres i henhold til spesifikasjonene fra merkeverkstedet. Det er en selvfølge hos oss, forteller Tennebekk.

LES OGSÅ:  Her finner du et FixBil nær deg

De vanligste feilene
I følge Tennebekk er det to problemer som i dag opptrer hyppigere enn andre.

– Antallet motorstopp på grunn av elektriske komponenter har økt i takt med utbredelsen av elektronikk i bilene, og dette er det lite bileierne kan gjøre noe med – annet enn å ta varsellampene på alvor når de forsøker å fortelle deg noe. Da er det noe annet med ned nedkoksingen av dieselmotorene, sier han.

Nedsoting et problem
Verkstedsjefen forteller at småkjøring er et stort problem for dieselbiler. Dersom bilen stort sett brukes til korte ærend og turer vil motoren sote ned, og da er veien til et uønsket verkstedsopphold kort. Det finnes imidlertid en effektiv kur.

– Dieselbiler bør få seg en langtur på 60 minutter eller mer en gang hver 14. dag. Da vil soten brennes bort før den får bygget seg opp i så store mengder at det blir skadelig. Så om du kjører dieselbil bør du ideelt sett også ha hytte på Voss, sier han spøkefullt.

LES OGSÅ: Dette er tjenestene til FixBil

Kompetanse i kundemottaket
Etter å ha skrudd på biler i mange år, betjener Tennebekk i dag kundemottaket hos FixBil Fana. Han opplever at kundene setter pris på at verkstedet har kompetanse i alle ledd.

– Hos oss jobber vi med biler fra morgen til kveld, alle mann, og i lunsjen er det ofte bilprat det går i. Sånn blir det gjerne når vi jobber med noe vi er levende opptatt av, slår han fast.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.