Hege har fagbrev som mekaniker

Om du lurer på når bilen din skal til EU-kontroll kan du trygt ringe Hege Gjeraker hos FixBil. Hun har svaret.

– I grunnen er det ganske enkelt, forklarer Hege Gjeraker hos FixBil Nesttun om når bilen skal inn til EU-kontroll.

– Du må ta med bilen din til kontroll første gang når den er fire år gammel, og deretter skal den inn annet hvert år. Når på året den skal inn er det det siste sifferet i registreringsnummeret som avgjør. Dersom skiltet slutter med et ettall er fristen i januar, totall betyr februar, og slik går det hele veien til og med juni. Det samme systemet gjelder også for tallene åtte til null, som har frist i august, september og oktober. Unntakene er juli og desember, som er kontrollfrie måneder, og tallet sju, hvor kontrollfristen er i november siden juli er en kontrollfri måned, forklarer hun.

Fagbrev som mekaniker
Hege har fagbrev som mekaniker, og hun har også bakgrunn fra verkstedet før hun begynte i kundemottaket hos FixBil i 2013. Hun innrømmer at hun trives bedre inne i varmen enn ute på gulvet.

– Det var kjekt å skru, men det er ennå kjekkere å ha med kundene våre å gjøre, sier hun.

LES OGSÅ: Bjørn har bygget FixBil til lavpriskjede i Bergen og omegn

I løpet av en vanlig arbeidsdag er det mellom 15 og 20 kunder som ringer, og omtrent like mange som er innom med bilen sin.

– De fleste ringer oss, men vi får også henvendelse på e-post, og noen foretrekker å komme innom for å bestille time. Det mest vanlige er timebestilling til EU-kontroll eller service, men vi får selvsagt også en del henvendelser når det er noe konkret som er galt – enten det er en ulyd, en varsellampe som blinker eller bremsene eller clutchen som ikke tar som de skal, forteller hun.

De vanligste feilene
Uansett hvor god bil du kjører er det ikke til å unngå at den innimellom må på verksted, og det er ofte under service eller EU-kontroll at feilene oppdages.

– Bremser, fjærer og støtdempere er vanlige feil, og det er helt naturlig at disse slites og må byttes etter hvert. På eldre biler kan rust være et problem, og i de sjeldne tilfellene hvor en bil får kjøreforbud ette en EU-kontroll er det gjerne lekkasjer i bremsesystemet eller korrosjon som er årsaken, sier Hege Jeraker.

LES OGSÅ: Han har reparert biler i 25 år

Mange faste kunder
FixBil fakturerer 1.200 kroner timen inklusive mva. for verkstedsopphold, og de opplever sjelden at kundene reagerer negativt på prisen.

– Vi har mange faste kunder, og de vet hva vi er god for – og at vi leverer solid kvalitet. Samtidig er det helt naturlig at noen gjerne vil hente inn flere pristilbud, dersom de har fått en omfattende mangellapp etter EU-kontrollen. I de tilfellene er det nok flere som kommer til oss for reparasjon etter å ha utført kontrollen et annet sted, enn det er av dem som velger et annet verksted etter å ha utført kontrollen hos FixBil, sier Hege.

Hun forteller at det er liten forskjell mellom kjønnene.

– Kvinnene går kanskje litt grundigere gjennom arbeidsseddelen fra verkstedet enn det mennene gjør, ikke først og fremst for å kontrollere tallene, men for å sette seg grundig inn i hvilket arbeid som er utført, sier hun.

LES OGSÅ: Dette er tjenestene til FixBil

Når det gjelder aldersvariasjoner er bildet litt tydeligere.

– Her ser vi at de yngste og de eldste kundene våre er mer opptatt av pris enn førti- og femtiåringene. Disse ser først og fremst på kvaliteten og leveringstiden. Heldigvis for oss er vi konkurransedyktig både på pris, kvalitet og leveringstid, avslutter Hege i kundemottaket hos FixBil på Nesttun smilende.

LES OGSÅ:  Her finner du et FixBil nær deg