Bilparken på Sotra blir eldre

Den kraftige bremsen innenfor olje- og gassindustrien begynner å synes på bilparken på Sotra, som er eldre enn for noen år tilbake.


I følge verkstedsjef Remy Andre Vågene hos FixBil Sotra er bilparken på Sotra på mange måter et bil-Norge i miniatyr.

Remy Andre Vågene, FixBil Sotra

– Mitt inntrykk er at fordelingen mellom diesel-, bensin- og elbiler på Sotra er nokså lik landsgjennomsnittet, og jeg har heller ikke registrert noen høyere andel av SUV-er eller andre biltyper. Derimot er det nok flere som skrur på bilene sine selv her ute enn for eksempel i Bergen, sier han.

LES OGSÅ: Bjørn har bygget FixBil til lavpriskjede i Bergen og omegn

Advarer mot trafikkfarlige biler
Verkstedsjefen er usikker på om årsaken er en høyere interesse for bil på Sotra enn på den andre siden av broen.

– Det er nok mer sannsynlig at dette skyldes at mange her ute jobber innenfor mekaniske fag, og dermed har basisferdighetene som behøves for å åpne motorlokket eller krype under bilen selv, tror han.

LES OGSÅ: Han har reparert biler i 25 år

Remy Andre advarer mot å gjøre alt arbeidet selv.

– Noen oppgaver er det selvsagt fullt forsvarlig å løse selv, men alt som har med bremsene å gjøre bør overlates til et godkjent verksted. Likeledes understellet. Dette har med sikkerheten å gjøre, både for føreren, passasjerer, andre bilister eller fotgjengere. Som medtrafikanter må vi kunne stole på at bilene som ferdes i trafikken er trygge, sier han.

Bilservice Vest
I løpet av en normal arbeidsdag er mellom 15 og 20 biler innom FixBil Sotra i Idrettsveien på Straume. Mange av disse benytter fortsatt det tidligere navnet Bilservice Vest på verkstedet, som skiftet navn da det ble innlemmet i FixBil-kjeden i 2011.

– Bilservice Vest hadde en sterk posisjon i markedet, og vi har bestrebet oss på å bygge videre på dette. Vi skal være konkurransedyktige på pris, upåklagelige på kvalitet og i fremste rekke på service. Vi skal ta oss like godt av bilene som bileierne, sier verkstedsjefen.

LES OGSÅ:  Her finner du et FixBil nær deg

Urbant kjøremønster
Mye småkjøring og dieselbil er en dårlig kombinasjon, og Remy Andre forteller at bileierne på Sotra har like store problemer med nedsoting som dem i Bergen.

– Selv om Sotra er en stor øy er det mye småkjøring her ute også, enten det er til butikken, barnehagen eller jobb. Dette trenger ikke å være et problem dersom motoren får seg en skikkelig langtur hver fjortende dag eller så, men uten slike turer med driftsvarm motor blir fort dieselbilen et problem, sier han.

LES OGSÅ: Hege har fagbrev som mekaniker

Viktig å holde serviceintervallene
Bremsen innenfor olje- og gassindustrien har gjort befolkningen på Sotra mer forsiktig med pengebruken, og hos FixBil merker de at bilene de får inn ofte har flere og større reparasjoner enn tidligere.

– Dels skyldes dette at mange ikke bytter bil like hyppig som før, men vi har også registrert at flere oversitter serviceintervallene. Dette kan være en kostbar måte å spare penger på. Små feil som blir rettet opp under en service kan fort vokse seg store og kostbare dersom servicen droppes, advarer verkstedslederen, som har en oppfordring til alle bileiere.

– Ta meldingene du får fra bilen seriøst, enten det er en varsellampe som lyser eller et display som forteller deg at det er tid for service. Moderne biler er flinke til å gi beskjed, og bileierne bør være flinke til å lytte, avslutter han.

LES OGSÅ: Dette er tjenestene til FixBil