Bergenserne bremser for lite

 – Folk er alt for redd for å bruke bremsene sine. Resultatet er rust og kostbare reparasjoner, sier Jørn Lending hos Fixbil.

– Kombinasjonen av salting, regn og temperaturer rundt null grader gjør bilparken på Vestlandet spesielt utsatt for rust på bremsene. Problemet kunne vært kraftig redusert om vi hadde lært oss å bremse oftere, sier verksmesteren hos Fixbil i Arna.

LES OGSÅ: Bjørn har bygget FixBil til lavpriskjede i Bergen og omegn

Rusten får tak
Han forteller at de hver vår får inn mange biler hvor rusten har fått tak i bremseskivene, og både skivene og bremseklossene må skiftes.

– Dette kunne vært unngått med mer aktiv bremsing. Da stiger temperaturen i bremsesystemet, vannet fordamper, og systemet tørker ut. I tillegg slipes antydningene til rust bort før de får etablert seg, sier han.

LES OGSÅ: Han har reparert biler i 25 år

Varmgang ikke farlig
Lending har inntrykk av at det er frykten for varmgang i bremsene som gjør at folk bremser så lite.

– Varmgang kunne kanskje være et problem tidligere, da bremsesystemene var dimensjonert mye mindre enn i dag. På moderne biler, med solide skivebremser med store overflater, er det tvert imot kalde bremser som er et problem, sier han.

LES OGSÅ: Sonja er stamkunde hos FixBil

Driftstemperatur
Bremsene virker best når de har en grei driftstemperatur, og det oppnår du kun ved å bremse. Det er mye bedre å slite litt bremsebelegg enn å la rusten ødelegge hele bremseskiven, forteller Lending.

Longlife service en vedlikeholdsfelle
Hos Fixbil i Arna er de bekymret for at mange bileiere tror de har en vedlikeholdsfri bil.

– Flere biler selges i dag med longlife service, hvor det reklameres med at bilen ikke trenger service på to år. Det er en tvilsom påstand, sier Lending, som anbefaler at bilen minimum får service en gang i året.

LES OGSÅ: Svein frister med gratis rustkontroll

Bilen trenger jevnlig service
– Du kan gjerne sammenligne det med å permittere vaktmesteren. I stedet for beskjedne utgifter til løpende vedlikehold risikerer du da å måtte skifte ut alle vinduene, illustrerer han, og forteller at det ikke har skjedd noe med bilene som tilsier at de trenger sjeldnere service i dag enn før.

– Tvert imot. Bilen din trenger jevnlig service, og spesielt her på Vestlandet er det viktig å ikke la det gå for lang tid mellom hvert verkstedsbesøk, slår han fast.

LES OGSÅ:  Her finner du et FixBil nær deg

Uønsket varme
Hva er det så som kan skje om du er for forsiktig med bremsepedalen og slurver med serviceintervallene?

– Paradoksalt nok kan frykten for varmgang føre til uønsket varme i bremsene, forteller verksmesteren.

– Bremsene tåler som sagt hyppig bremsing, og bør brukes aktivt. Om du ikke gjør dette kan rusten bite seg fast i bremseskivene. Det kan føre til heng på bremsene, som igjen kan gi en uønsket varmeutvikling, avslutter han.

LES OGSÅ: Dette er tjenestene til FixBil