Den livsviktige bremsevæsken

Det holder ikke med gode bremser dersom bremsevæsken din er for gammel. Om du har hoppet over et serviceintervall eller to lever du farlig hver gang du bremser.

– En undersøkelse for noen år siden avdekket at hele 17 prosent av bilene som kjører rundt på norske veier har for gammel bremsevæske. Det er skremmende tall, sier verksmester Jørn Lending hos Fixbil.

LES OGSÅ: Det er om høsten du trenger nye sommerdekk

Skal tåle 273 grader
Han forteller at bremsevæsken er væsken som formidler bremsetrykket fra bremsepedalen din og ut til hjulbremsene. Dermed er den en av de viktigste komponentene i bilen din. Om væsken er for gammel kan du risikere at den fryser når det er kaldt eller koker når du bremser. Begge deler er i følge Lending livsfarlig.

– Bremsevæsken skal tåle temperaturer opp til 273 grader uten å begynne å koke. Når den er ny går dette greit, men bremsevæsken er hydroskopisk og trekker derfor lett til seg fuktighet fra luften. Dette skaper kondens og reduserer kokepunktet, og derfor bør to år være maks levetid før du skifter bremsevæske, sier verksmesteren.

LES OGSÅ: Svein frister med gratis rustkontroll

Stort problem på Vestlandet
Oppbremsing utvikler sterk varme, og en temperatur på mer enn 200 grader skal det ikke så mye til å oppnå. Da er det farlig med kondens i systemet.

– Spesielt her vest, med fire våte årstider, er bremsevæsken utsatt for kondens og lave kokepunkt, sier Lending.

Han legger til at kondensen også kan føre til rust i hjul- og bremsesylindrene, og han advarer mot slitte bremsebelegg.

– Bremsevæsken sin korrosjonsbeskyttende effekt reduseres over tid, og det er derfor viktig å  bytte denne for å unngå rust i hjulsylindere og bremsecalippere, forteller han.

LES OGSÅ: Født som bilmekaniker

Farlig kombinasjon
Verksmesteren hos Fixbil advarer mot kombinasjonen slitte bremsebelegg og gammel bremsevæske, og forteller at dette skaper problem med koking.

– Bremsebelegget har en varmeisolerende funksjon som avtar etterhvert som det blir slitt. Når bremsevæsken koker går den over i gassform og lar seg komprimere. Det fører til bremsesvikt, og dette er det ekstra viktig å være observant på med nye moderne biler med komplekse bremsesystem, sier han.

LES OGSÅ: Bergenserne bremser for lite

Ingen varsellampe
Det som gjør gammel bremsevæske spesielt farlig er at det først er i kritiske situasjoner du merker problemet.

– Det er jo ikke sånn at bremsevæsken begynner å koke når du kjører, og at du da får et varsel slik du vil få om du for eksempel har for lite kjølevæske eller for lavt oljetrykk. Nei, her snakker vi om et problem som oppstår brått, i en kritisk situasjon, og som ikke sender noen forvarsler, forteller Lending.

LES OGSÅ: Han har reparert biler i 25 år

Avdekkes ikke på EU-kontroll
Han advarer også mot å la EU-kontrollen bli en hvilepute.

– Bremsevæsken blir selvsagt kontrollert under EU-kontrollen, men ikke vanninnholdet og kokepunktet. Så om dette er den eneste sjekken din på at bilen er i trafikksikker stand lever du farlig, sier han.

Han sier at en øvet mekaniker vil kunne finne indikasjoner på for gammel bremsevæske også mens bilen står i ro, men at dette ikke er noe du som bilfører bør forsøke på.

– Om bremsevæsken din er eldre enn to år bør den skiftes ut. Punktum, slår han fast.

LES OGSÅ:  Her finner du et FixBil nær deg

La verkstedet skifte bremsevæsken
Det er mulig å bytte bremsevæske selv, men Lending fraråder det.

– Det beste er å la bilen følge de faste service-intervallene. Da trenger du ikke å tenke på denne problemstillingen. Om du er på overtid med servicen bør du la et verksted skifte bremsevæsken for deg. Da er du sikker, avslutter verksmesteren hos Fixbil.

LES OGSÅ: Dette er tjenestene til FixBil